Pop: Introducerea digitalizării şi scanării tezelor la examenele naţionale reprezintă un pas important în privinţa evaluării lucrărilor candidaţilor, reducerii costurilor şi evitării suprasolicitării profesorilor din comisiile de evaluare


Intră acum și în grupul de

Ministrul Educaţiei Naţionale, Liviu Pop, a declarat că Evaluarea Naţională la clasa a VIII-a şi Bacalaureatul se vor desfăşura în acest an şcolar într-o “formă modernă de digitalizare şi scanare a lucrărilor”, apreciind că s-a făcut un pas important în privinţa evaluării lucrărilor, reducerii costurilor şi evitării suprasolicitării profesorilor din comisiile de evaluare.

El a spus la Suceava, într-o conferinţă de presă, că la începutul anului viitor se va desfăşura o pilotare pentru a se vedea „cât de bine merge sistemul” prin utilizarea noii modalităţi de digitalizare şi scanare a lucrărilor.

Pop a precizat că prin implementarea noului sistem se va evita “plimbarea” tezelor dintr-un judeţ în altul, dar şi suprasolicitarea profesorilor din comisiile de evaluare de la Evaluarea Naţională la clasa a VIII-a şi de la Examenul de Bacalaureat.

El a menţionat că tezele vor fi redactate pe foi tipizate tip A4 şi nu A3, cum era până acum, iar scanarea tezelor se va face cu scannere de mare viteză, aparatele urmând să fie alocate de către MEN centrelor de evaluare, precum şi fondurile necesare desfăşurării în condiţii corespunzătoare a celor două examene naţionale.

“Vom avea pilotarea la începutul anului viitor şi vom vedea cât de bine merge sistemul. Din punct de vedere al costurilor, acestea vor fi mai mici decât în momentul de faţă. Poate nu ştie toată lumea, dar gândiţi-vă că sunt 200 000 de elevi care susţin examene naţionale şi scriu în medie şase pagini fiecare, ceea ce  înseamnă 1,2 milioane de pagini, iar 200 000 de lucrări le plimbăm în toată ţara, dintr-un judeţ în altul, le urcăm în maşini, inspectorii şcolari aleargă în ţară atât la Bacalaureat, cât şi la Evaluarea Naţională, tot cheltuim resursă umană extraordinară”, a spus Pop.

Ministrul Educaţiei a mai spus că s-a luat această decizie după ce în acest an o profesoară a murit în timpul unui examen naţional.

“Am luat această decizie după decesul pe care l-am avut anul acesta, când o colegă de a noastră a decedat în timpul examenului. Suprasolicitarea profesorilor, mai mult a celor din comisii, a fost una foarte mare”, a explicat Pop.

El a menţionat că centrele de corectare a lucrărilor vor funcţiona în paralel, ca şi până acum, iar dacă un profesor corector nu doreşte să facă evaluarea tezelor la domiciliu, pe laptop-ul sau pe tableta de acasă, poate veni în centrul de corectare, unde i se listează lucrarea ce urmează a fi evaluată.

“Centrele de corectare vor funcţiona în paralel, în sensul în care dacă un coleg corector nu are abilităţi, nu vrea să corecteze acasă pe laptop, pe tabletă, pe calculator, poate să vină în centrul de evaluare, cum venea până acum, i se listează lucrarea şi o corectează acolo.  O vede on line, o poate face şi în centrul de corectare”, a explicat Pop arătând că softul nu permite unui profesor evaluator dintr-un judeţ să corecteze o lucrare a unui candidat din acelaşi judeţ.

El a spus că procedurile privind securitatea datelor sunt în curs de finalizare cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în momentul de faţă discuţiile care se derulează se referă la semnătura electronică sau identificarea profesorului corector pe baza tehnicii SMS.

“Din punctul acesta de vedere facem un pas important în ceea ce înseamnă evaluarea.

Nu am inventat noi apa caldă, sunt tipuri de bacalaureat care se evaluează, inclusiv în România, pe procedură europeană”, a mai spus Pop.

Ministrul Educaţiei a anunţat că din luna martie 2018 intră în vigoare o directivă europeană, ce va fi aplicată şi în România, care nu permite afişarea datelor de identitate.

El a spus că de la acea dată nu va mai fi voie să fie afişate elementele de identitate, inclusiv rezultatele obţinute de candidaţi la examenele naţionale sau la admiterea în facultate, fiecare candidat putând să-şi afle notele doar în baza unui cod care i se va comunica în prealabil.

“Fiecare îşi va şti codul şi va şti care e nota lui, va şti în clasă a intrat, va vedea că va fi în clasă cu alţi 28 de elevi, dar nu va şti numele lor decât în prima zi de şcoală”, a explicat Pop.

Întrebat dacă MEN este pregătit pentru aplicarea directivei europene respectiv, Pop a răspuns că elementul de securizare a datelor de identitate va trebui implementat de MEN, dar şi de alte instituţii.

“Suntem pregătiţi, până la urmă e vorba de 200 000 de elevi care susţin examenul de Bacalaureat şi 200 000 care dau Evaluarea Naţională, examene foarte importante în viaţa fiecăruia dintre noi”, a mai spus Pop.

Fiind întrebat care au fost argumentele care au stat la baza deciziei de schimbare a perioadei de susţinere a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din cadrul Bacalaureatului, ministrul Educaţiei a subliniat că hotărârea a fost luată ţinându-se cont “de dorinţa profesorilor şi elevilor din clasa a XII-a”, arătând că începând din luna martie elevii pot aloca mai mult timp pregătirii pentru susţinerea probelor scrise ale acestui examen.

(Liliana Bujdei)

 

 

 


Intră acum și în grupul de